Het werkt stilaan meer en meer op mijn systeem. Ik doe jaarlijks zo’n 60.000km op onze wegen (Belux) voor mijn job. Nee het gaat niet over bumperklevers, of ander onsportief gedrag. Nee na de vele kilometer, probeer ik vooral zelf veilig te rijden. En maak ik mij zo weinig mogelijk druk om het andere verkeer. Maar die “SIX PACKS” die aan de lopende band worden verkocht in alle benzine-service-station, wel dat werkt op mijn systeem. Er zal veel van ons geld naar veilig verkeer gaan, maar zouden ze eens niet iets doen aan het grote alcohol verbruik op onze wegen. Iemand moet de liters bier die er verkocht worden toch uitdrinken. Ga maar een staan rond de klok van 16uur in de Texaco in Groot-Bijgaarden, of de Shell in Wetteren. De ene camionette na de andere stopt voor de halve liters van Jupiler of Leffe. Om dan nog maar te zwijzen van de Six Packs (6x50cl). K’weet het de arbeiders hebben waarschijnlijk wel een harde dag achter de kiezen, maar samen met de driver drinken ze alles op hun gemaak leeg achter het stuur. Op weg naar moeder de vrouw. En ook in de vroeger voormiddag zou je verschieten hoeveel alcohol er dan reeds over de toonbank gaat.

Het is stilaan zoeken naar de alcohol vrije dranken in die frigo’s. Het is bijna zoeken geworden naar de Cola’s. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat alle bier enkel gedronken zal worden door de medepassagier. En vorige week als klap op de vuurpijl nog een mooie meegemaakt… eentje voor later. Ik heb doorst.